Thursday, January 27, 2011

Kenangan Perkhemahan Kelana Siswa

salam pada semua..saya mendoakan agar ada semua dalam keadaan baik hendakNya. suka untuk saya berkongsi akan satu cerita yang saya tidak akan lupe sampai bila2. satu kejadian yang tidak disangka2. saya bersama beberapa coursemate saya telah mengikuti satu perkhemahan kelana di Taman Ria Templer, Rawang. selama 3 hari 2 malam kami bermalam di dalam khemah. perkhemahan pada kali ini merupakan perkhemahan kali ke3 yang pernah aku ikuti selama aku menyertai kelana siswa. sangta menyeronokkan dan ianya memberi kenagan terindah. pada saya ini merupakan saat2 yang dinantikan yang mana bila lagi saya ingin merasakan seperti yang dilalui pada ketika itu. namun pada permulaannya, saya begitu tidak bersemangat untuk mengikuti perkhemahan ini. namun semua itu ada hikmahnya. saya hanya mempositifkan fikiran saya yang mana sekurang2nya perkhemahan yang saya hadiri ini kurang2 dapat meredakan tekanan yang dialami. sekurang2nya saya dapat merasa sedikit kegembiraan bersama teman2 seperjuangan. pada hari pertama kami di kem tersebut, amat memenatkan yang mana kami bertungkus lumus untuk mendirikan 2 buah khemah dan membersihkan tapak perkhemahan kami. tidak ku sangka, pada sebelah petangnya, hujan lebat telah membasahi bumi.pada aku, sepanjang menyertai perkhemahan, ini merupakan kali pertama hujan turun time aku camping. mungkin ini merupakan sesuatu yang baru bagi aku kerana sebelum ini aku tidak terbiasa dengan keadaan seperti ini. kelam kabut juga kami dibuatnya dengan nak selamatkan barang2 kami lagi dan mcm2 lagi lah... pada sebelah malam pula, kami terpaksa kelam kabut untuk taklimat di dewan pula. setelah makan, kami meninggalkan sahaja barang2 yang telah digunakan di luar khemah kami. kami menyangkannya ianya akan selamt. namun ape yang kami fikirkan meleset sekali. tidak ku sangka, setibanya kami di tapak perkhemahan, kami terkejut, kerana makanan yang kami tinggal di khemah tersebut licin di makan binatang. dengan periuk kuali yang kami bawa abis berterabur. ape yang aku fikirkan pada ketika itu sangat negatif. aku memikirkan hantu. pada mulanya rasa kelakar, tapi itu yang akau fikirkan. kalau ikutkan hati, mau sj mlm tu aku nk blik UPSI.heheheh..kami pun bergotong royong untuk mengemas barang yang bertaburan td. setelah itu, kami bertungkus lumus untuk menyiapkan gadjet. sekitar 3.30 pagi baru aku dapat mandi. bau jgn katelah..tp apekan dy itu lah namenye camping..kenangan terindah kot...:)..sedang aku menyiapkan dir, aku terdengan suara kecoh2 di luar toilet..aku pun jenguk.. betapa aku terkejut!! tak sangka ada babi hutan berhampiran dengn tapak khemah aku..kecut perut aku..mane taknye..1st time kot tgk babi dpn mate..heheheheh..menggerunkan..tapi nasib baik ada lg yang belum tidor telah menolong kami..mlm tu kami berpakat tak mau tdo dalam khemah, kami pun tdo di surau...


pada ari keduanya, aktiviti berjalan dengan lancar. mcm2 yang kami buat, antanya belajar kawad tongkat, belajar nk masak guna buluh dengan di bekalkan 3 batang mancis, pioneering iaitu buat gadjet yang besar ala2 mcm menara gitu..heheh..n mcm2 lagila..pada sebelah mlmnya kalu ikutkn ada mlm pengakap yang mana setiap kump (patrol) kene buat persembahan. tapi kali ini takde..myb ade beberapa modul yang kami perlu abiskan..bgs jugak..lagipun mlm tu aku rase penat yang teramat sgt2..sampaikan nk dgr ceramah pun mmg dah tak larat..mlm tu..tapak khemah kami di datangi babi hutan lagi..ssaaabboorrrr jela...hai..hihih..aku tak sabar nk tgu esoknye..na blik UPSI..nk tdo puas2..mmg tak ckp tdo kami dibuatnye..ok la kalian..kat bawah ni aku sediakan beberapa lg gmbr yang aku sempat ambik..nk ambik lbh2 tkt bateri tak ckp lak..basela..kalu bawk charger pun tak tahu nk cucuk kat mne..:O..arap2 kalian semua terhiburla gn perkongsian yang tak seberapa ni...







No comments:

Post a Comment